با دانشکده های واحد تهران شمال بیشتر آشنا شویم( دانشکده علوم انسانی)

۲۰ شهریور ۱۳۹۷ | ۰۸:۲۸ کد : ۶۲۱۱ اخبار و رویدادها اطلاعیه ها اخبار تصویری
تعداد بازدید:۳۳۲
با دانشکده های واحد تهران شمال بیشتر آشنا شویم( دانشکده علوم انسانی)

دکتر زهرا سادات مشیر استخاره، سرپرست دانشکده علوم انسانی واحد تهران شمال با ارسال گزارشی تاریخچه تاسیس این دانشکده و توانمندی های آن را چنین توصیف کرده است.متن این گزارش به شرح زیر است :

دانشکده علوم انسانی واحد تهران شمال در سال 1373 و با همت رفیع جناب آقای دکتر خسروی شکل گرفت.از ابتدای شکل گیری تا کنون اساتیدی که نام بلندشان ذکر میشود مسئولیت این دانشکده را در سالهای متمادی بر عهده داشته اند : مرحوم دکتر وزین پور، دکتر خلیلی، دکتر سید محمد جواد ضیغمی، دکتر عباسعلی قیومی، دکتر علی مرادخانی، دکتر رحیم قربانی، دکتر سید عطالله افتخاری ، دکتر بهرام پروین گنابادی.

این دانشکده دارای رشته های علوم اجتماعی،فلسفه،علوم تربیتی،تربیت بدنی ،حقوق، روابط بین الملل، روانشناسی، زبان و ادبیات فارسی، علم اطلاعات و دانش شناسی، علوم ارتباطات،علوم سیاسی با گرایشهای متفاوت (65 رشته گرایش) در مقاطع کارشناسی،کارشناسی ارشد و دکترا میباشد.

از ابتدای تاسیس تا کنون حدود 30000 دانشجو در این دانشکده تحصیل کرده اند .در نیمسال دوم 97/96 تعداد 690 نفر دانشجوی دکترای تخصصی و در حال حاضرمجموعا حدود 6000 نفر در این دانشکده در حال تحصیل میباشند.

تعداد 90 نفر عضو هیات علمی که هریک از بزرگواران منشا اثرات و برکات بسیاری  برای این مرجع علمی بوده اند.

تاسیس انجمن علمی در سه گروه حقوق، فلسفه،علوم سیاسی و روابط بین الملل.

تعداد 13844 عنوان کتاب و 683 عنوان مجله موجود در کتابخانه.

برگزاری 2 مورد سمینار گروه حقوق در سال 96

دانشکده دارای دو کارگاه مجهز به کامپیوتر و یک سایت اینترنت میباشد.

در حال حاضر دکتر زهرا سادات مشیر استخاره مسئولیت این دانشکده را بر عهده دارد. او معتقد است دانشکده علوم انسانی مهمترین و اصلی ترین و زیربنایی ترین دانشکده است. چرا که محصول و فراورده این مرجع علمی انسانها هستند.تربیت نیروی انسانی متعهد و متخصص که قرار است دیگران را آموزش،هدایت و راهبری کند از اهداف این دانشکده است.محصول بسیاری از علوم ،کالا یا ابزاری است که در خدمت انسان است اما ما در اینجا با ماهیت انسانی سر و کار داریم که قرار است جامعه انسانی را در قالب علوم و فنون جدید مورد نیاز بشر بسازد بنابر این اگر یک کالا یا محصول و ابزار مشکل داشت میتوانیم آن را عوض کنیم اما اگر انسانی ساخته شد که دارای مشکلاتی بود،علاوه بر خودش جامعه بشری را هم دچار مشکل خواهد کرد . بنابراین علوم انسانی از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردارند چون از انسان برای انسان در جامعه معنا می یابد.

دانشگاه با سه ضلع کارکرد سیستم اداری ، ساختارهای علمی و پژوهشی و اساتید و اعضای هیات علمی و دانشجویان شکل میگیرد که تعامل دقیق و هدفمند این اضلاع میتواند اهداف را محقق کند. دانشگاه قوه عاقله یک کشور و نخبگان موتور محرکه دانشگاه و جامعه هستند که باید فرهنگ تولید را سرلوحه خود قرار دهند.در حال حاضر ما بیشتر مصرف کننده در حوزه دانش و علوم و فناوری هستیم و هر چقدر بتوانیم به فرهنگ تولید و گسترش آن بپردازیم موفقیت و سلامت را افزون خواهد کرد.

او معتقد است باید تولید قدرت ، ثروت ، معرفت و منزلت در کانون و هسته اصلی دانشگاه محوریت یابد.

منزلت مولفه ای است که معطوف به سیاست های کلان و نظام حاکمیتی است که چگونه زمینه منزلت سازی و منزلت دهی و منزلت خواهی را شکل دهد. تقریبا در همه جوامع مشاغل مرتبط با امور علمی و دانشگاهی از جایگاه و مرتبه بالاتری برخوردار هستند که در راس آنها میتوان به استاد دانشگاه بودن اشاره کرد که بالاترین امتیازات را دارد.

معلمی جایگاه والایی است که با رسالت پیامبری همراستاست.چرا که انسان ساز است.اما معرفت. منظور چیست و چه تعریفی میتوان از آن بیان کرد.

فردی که به عنوان هیات علمی یا نخبه مطرح است دارای معلوماتی است که باید بتواند در فرآیند معرفت سازی معلوماتش را در قالب دانش بیان کرده و آنها را در محک تجربه تبدیل به علم سازد یعنی خودش تولید کند. این علم باید بتواند به دارایی ختم شود یعنی بازتولید جدیدی از دانش که زمینه ای برای تحقق دارایی است. دارایی آن سرمایه وجودی است که قابلیت تبدیل دارد و یک دارایی قابل ملاحظه چیزی است که بتواند به مهارت بینجامد. مهارت یک ابزار است. انسان امروزی نیازمند مهارتهای متعدد و ابزارهای بیشمار است،خصوصا در علوم انسانی.

رئیس دانشکده یک مدیر میانی است. باید سیاست ها و برنامه ها و اهداف مدیریت کلان را در صدر فعالیت ها قرار دهد و وظیفه دارد پلی میان ارکان مختلف و شکل دهنده تعامل و ارتباط سالم و مستقیم بخشهای مختلف باشد.

دانشکده نیازمند چشم اندازی است که در راستای اهداف و اسناد بالادستی قرار دارد.بنا بر این ایشان در تدوین برنامه  دانشکده موارد زیر را مدنظر دارد:

گروههای آموزشی-مدیریت منابع انسانی،مدیریت تعارض ،تسهیل کنندگی،نمایندگی فرهنگی،صداقت، ثبات و اعتماد،تعامل و بارش فکری، ارزیابی و اثربخشی ، ایجاد نظم و انضباط و پاکیزگی و نظافت، مسئولیت پذیری و مسئولیت پروری ، آموزش ضمن خدمت کارمندان و هیات علمی و کارگران عزیز و نگهبانان محترم، شفافیت ،حفظ منافع دانشکده و اعضای هیات علمی، ایجاد کرسی های آزاد اندیشی، ایجاد انگیزه و اعتماد و مشارکت طلبی و ایجاد تاثیر اجتماعی، تحلیل گری و ...

بدین وسیله از همه همکاران و اساتید و دانشجویان و دلسوزان حوزه علم درخواست میشود به مدد بیایند تا با همدلی و تلاش بتوانیم دانشکده و جامعه مطلوبتری داشته باشیم.

طرحها و برنامه های مکتوب که نوآورانه و قابل اجرا باشند علاوه بر اقدام، مورد تشویق و تجلیل قرار خواهند گرفت.

 


۳ رای

نظر شما :