مصاحبه دکتر سجادی ریاست محترم دانشکده الهیات

عزم مسئولان دانشکده الهیات برای استفاده از ظرفیت های دانشجویان برای توسعه و اعتلای کیفی دانشکده

۰۴ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۵:۱۵ کد : ۷۴۵۲ اخبار و رویدادها اطلاعیه ها اخبار تصویری
تعداد بازدید:۲۱۴
عزم مسئولان دانشکده الهیات برای استفاده از ظرفیت های دانشجویان برای توسعه و اعتلای کیفی دانشکده

جناب دکتر لطفا خود را معرفی فرمایید؟

 سیدحسین سجادی هستم؛ دکتری فلسفه و کلام اسلامی. از سال 1373 عضو هیات علمی واحد تهران شمال می باشم. طی سال های 92-91 مدیرگروه فقه دانشکده بودم و از پاییز 97 هم به عنوان سرپرست دانشکده الهیات و معارف اسلامی در خدمت این واحد دانشگاهی هستم.

 

لطفا اطلاعاتی در مورد دانشکده الهیات و معارف اسلامی بفرمایید.

 این دانشکده در سال 1376تاسیس شد. زنده ‌یاد آیت‌الله مهدی حائری تهرانی، دکترمحسن میرباقری، دکتر غلامعلی آریا، دکتر قاسمی، دکتر سید عطااله افتخاری و آیت الله سیدمحمد موسوی بجنوردی، دکتر فهیمه ملک زاده به‌ ترتیب رؤسای قبلی این دانشکده بودند.

در این دانشکده بیش از 600 دانشجو در  رشته های فقه و مبانی حقوق، علوم قرآن و حدیث، فلسفه و کلام اسلامی، ادیان و عرفان و ادبیات عرب مشغول به تحصیل هستند که حدود یک سوم آنها دانشجویان مقاطع ارشد و دکتری هستند. ما 107 دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و 158 دانشجو در مقطع دکتری در رشته ها و گرایش های مختلف داریم. در این دانشکده ما از همکاری42 عضو هیات علمی(19 نفر عضو هیات علمی گروه معارف و 23 نفر عضو هیات علمی در دیگر گروه ها) و 17 کارمند تمام وقت بهره می بریم.

 

انتخاب مدیران گروههای آموزشی در این دانشکده به چه شیوه ای است؟

برای انتخاب هر مدیر گروه، از بین اعضای هیات علمی آن گروه، 2 نفر با رای اعضای گروه انتخاب شده و از طریق رئیس دانشکده به حوزه معاونت آموزشی واحد معرفی می شوند و نهایتا برای یک نفر از آن دو گزینه به عنوان مدیرگروه، حکم صادر می شود.

 

نحوه تصویب عناوین پایان نامه های دکتری یا ارشد چگونه است و این دانشکده در سال جاری چه تعداد طرح پژوهشی و مقالات علمی داشته است؟

در این دانشکده سعی می شود نیازهای علمی واحد در پایان نامه ها مورد توجه قرار گیرد. گرچه گاهی با توجه به توان دانشجو و دیگر مسائل، این کار امکان پذیر نمی باشد؛ اما برای هدایت پایان نامه ها و رساله های دانشجویی در شوراهای تخصصی سعی می شود: اولا؛ عناوین تکراری نباشد. ثانیا؛ جهت گیری پایان نامه ها به سمت مسائل روز باشد و ثالثا؛ علائق، سلائق و توانمندی های دانشجو مورد توجه قرار گیرد. اخیرا دو طرح پژوهشی توسط خانم دکتر ملک زاده و خانم دکتر عبدالباقی انجام شده است. علاوه بر آن در سال گذشته حدود 21 مقاله هم چاپ شده که تعدادی از آنها از رساله های دکتری اخذ شده اند و تعداد دیگری هم توسط استادان دانشکده به نگارش درآمده است.

 

خیلی از  اطلاعاتی که جزو سوالات متداول دانشجویان است و با بارگذاری آنها در سایت، آنها را از مراجعه حضوری به کارکنان و مسئولان دانشکده بی نیاز می کند علیرغم اینکه جایگاه این سوالات در سایت تعریف شده است، اما اطلاعاتشان در سایت دانشکده ها وجود ندارد؟ آیا اطلاعات سایت دانشکده الهیات به روز است؟

 خوشبختانه تمام اطلاعات مورد نظر مانند فرم ها، آیین نامه ها، بخش نامه ها، اخبار و ...  در سایت بارگذاری شده و در دسترس دانشجویان است. دانشجویان عزیز می توانند قبل از مراجعه حضوری به دانشکده، اول به سایت مراجعه کرده و در صورتی که نیازشان مرتفع نشد حضورا مراجعه کنند.

 

فکر می کنید اطلاعات دانشجویان این دانشکده از سامانه هایی مانند سامانه پایش، سامانه ساها، سامانه پژوهشیار، برنامه جامع علمی واحد، کانون ارتباط خانواده و دانشگاه، کانون فارغ التحصیلان دانشگاه و ... چقدر است؟

درباره این سامانه ها و برنامه هایی که عنوان کردید اطلاع رسانی لازم، در مواقع مقتضی و کافی انجام شده است. لذا دانشجویان دانشکده به اندازه کافی از این امور آگاهند.

 

آیا از میزان رضایت دانشجویان از خدمات آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و رفاهی دانشگاه اطلاعاتی دارید؟

برای دریافت نظرات و پیشنهادهای دانشجویان علاوه بر سایت، صندوق پیشنهاد ها و انتقادات در دانشکده ها وجود دارد. ضمنا دانشجویان بصورت حضوری و رودررو بسیاری از مباحث و مسائل را با مسئولین دانشکده مطرح می کنند. در مورد خدمات فرهنگی و رفاهی، فرم نظرخواهی در خلال برگزاری مراسم مختلف از دانشجویان توسط آنها پر می شود و در اختیار مسئولین فرهنگی دانشکده و واحد قرار می گیرد.

 

آیا می توانید نمونه هایی برای استفاده از ظرفیت های علمی، پژوهشی و فرهنگی دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی در سطح واحد ذکر کنید؟

از جمله کارهایی که در این زمینه در دانشکده الهیات و معارف اسلامی در حال اجراست می توان به این موارد اشاره کرد: برگزاری کارگاههای علمی، پژوهشی- مقالات علمی، پژوهشی ماخوذه از پایان نامه ها- تهیه نشریات دانشجویی- برنامه های دانشجویی که از طریق بسیج و هسته های فرهنگی دانشکده اجرا می شود- استفاده از توانایی ها و توانمندی های دانشجویان در برگزاری مراسم مختلف- راه اندازی کانون‌های فرهنگی و استفاده از ظرفیت های دانشجویان در این کانون ها- برپایی نمایشگاه‌های مختلف با کمک و همکاری و استفاده از ایده ها و نظرات دانشجویان

 

می توانم خواهش کنم مهمترین مشکلات دانشکده که دانشجویان در مراجعه به شما یا سایر مسئولین دانشکده عنوان می کنند را ذکر کنید؟

کمبود فضای استاندارد برای فعالیت های آموزشی-پژوهشی و فوق برنامه دانشکده، مستهلک بودن ساختمان و مشکلات تاسیساتی ناشی از آن، نبود پارکینگ و مشکل پارک خودروها در خیابان ها و کوچه های اطراف، دوری دانشکده از ستاد مرکزی دانشگاه واقع در حکیمیه از مهمترین مسائلی است که دانشجویان به ما منتقل می کنند و ما هم به مسئولین واحد منعکس کرده و آنها را پیگیری می کنیم.  البته با انتقال دانشکده به سایت حکیمیه بسیاری از این مشکلات مرتفع خواهد شد.

 

 از زمان مسئولیت شما، چه کارهایی برای توسعه کیفی و کمی دانشکده انجام گرفته و چه برنامه هایی در دست اقدام دارید؟

قبل از پاسخ به این سوال باید بگویم که ما در قبال دانشجویان، آموزش و تربیت آنان و آینده آنها مسئولیم و به خاطر این مسئولیت بزرگی که بر عهده داریم شدیدا احساس وظیفه می کنیم و امیدوارم که بتوانیم به عنوان خادمان عرصه علم و دانش وظیفه خود را در قبال این نسل آینده ساز کشور به خوبی انجام دهیم. به همین دلیل برای کیفیت بهتر آموزش و پژوهش دانشکده تلاش فراوان شده و پس از برگزاری جلسات متعدد تا حدودی این ارتقاء حس می شود. برای ارتقای سطح کیفی در حوزه فرهنگی و دانشجویی نیز جلسات و برنامه هایی پیش بینی شده که ان شاءالله به نتایجی درخور خواهد شد.

 

و سخن آخر؟

در پایان از همه دانشجویان تقاضا دارم که با نظرها و پیشنهادها و ایده های خود در زمینه های مختلف فرهنگی، دانشجویی، علمی، آموزشی و پژوهشی ما را در خدمت بهتر و بیشتر به خودشان کمک کنند.


( ۳ )

نظر شما :